VELKOMMEN TIL BOGART.AS
fashion, news, culture & design

07 February 2009

Verdens mest generøse sko kommer til Norge!


Siden starten i mai 2006 har skofirmaet TOMS gitt bort over 300 000 par sko til barn som lever under fattige forhold i blant annet Argentina, Sør-Afrika og Eritrea. Dette er muliggjort av omtenksomme kunder over hele verden som har kjøpt sko fra TOMS, samt firmaets generøse og unike innstilling – en for en. Dette innebærer at for hvert par solgte sko gis det et par til et barn som lever under fattige forhold.
Blake Mycoskie bestemte seg for å gjøre noe helt nytt. Etter å ha startet opp og drevet fire firmaer og tapt finalen i The Amazing Race med en hårsbredd, reiste Mycoskie til Argentina. Der besøkte han lutfattige byer der få barn hadde sko på føttene. Mycoskie ønsket å hjelpe samfunnet han hadde blitt en del av.
”Jeg satt ved en gård i Argentina og fikk en åpenbaring”, sier Blake Mycoskie, som under reisen ble vant til å gå i tradisjonelle argentinske alpargatas – elastiske og holdbare slip inskomed canvasoverdel og myk innersåle av lær. ”Jeg skal starte et skofirma, og for hvert par sko jeg selger skal jeg gi et par til et barn i nød”.
Blake Mycoskie brukte de neste månedene i møter med sko- og råvareprodusenter i
Argentina. Han døpte firmaet sitt Shoes for Tomorrow og forkortet det til TOMS. Inspirert av den argentinske alpargata-skoen tok han fram sin første skokolleksjon i sterke farger, mange mønster og i flere ulike materialer. TOMS har kolleksjoner for både kvinner og menn, og en
egen kolleksjon for barn kalt Tiny TOMS.
Det Los Angeles baserte firmaet fant raskt et marked i USA, og via motehus som Fred Segal og Scoop i New York lyktes man i å selge 10.000 par sko det første året. Som lovet dro Mycoskie tilbake til Argentina med et titall frivillige på firmaets første ”shoe-drop” og delte ut sko til fattige barn.
Siden oppstarten i 2006 har TOMS mottatt massiv medieomtale. TOMS ble i 2007 tildelt
den prestisjefulle People’s Design Award fra National Design Museum, og Mycoskie har
blant annet gjestet ”the Oprah Winfrey Show”. Ralph Lauren Polo gjør nå et co-branding
samarbeid med TOMS (TOMS for Polo). Det er første gang i RLs historie at de gjør et cobranding med et annet merke.